משקיע, גיוס הון, סטארטאפ, יזמות -עקרונות

מימון, גיוס הון, משקיע סטארטאפ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עקרונות בגיוס הון לפרוייקטים יזמיים וסטארטאפס בינלאומיים

להציג רעיונות עסקיים זה עניין יחסית פשוט, למכור את הרעיון לאנשים זרים כדי לקבל כסף זה משהו אחר והרבה יותר קשה, למעשה מלאכת גיוס-הון על כל שלביה היא אומנות ומקצוענות לכל דבר ועניין.

גיוס הון זוהי אחת הפעילויות המתסכלות ומשעבדות-זמן שאתה כיזם תצטרך לעשות כחלק מאסטרטגיית הצמיחה של החברה שלך. בשלב מוקדם, כאשר אתם עדיין צוות קטן, מאמצי גיוס-הון  צפויים לצרוך הרבה יותר זמן ממה שאתה צופה, אבל למרבה הצער אין קיצור דרך לתהליך.
מצב של פרוייקט ממומן כהלכה הוא לא משהו שאתה צריך להתמהמה בו. אם תחכה עד שכמעט ייגמרו לך המזומנים תהיה ב”משבר” וזה יהפוך את התהליך להרבה יותר מלחיץ וקשה יותר.

יזמים מנהלי מכירות ומנהלי שיווק עושים מאמצים כבירים להראות כיצד תכניות עסקיות שלהם או מושגים יצירתיים הם מעשיים וברמה גבוהה, ואז נידחים ע”י מקבלי ההחלטות בצד השני.

מסתבר שהסיבות העיקריות לדחיה כזו טבועות בין השאר בטיבעו/אישיותו של בעל הרעיון/החזון, רמת היצירתיות כמו גם איכות ההצעה וההצגה שלה, על כל מרכיביה לרבות הוכחת היתכנות מושלמת (ראה ערך זה באתר שלנו) ומספר סיבות נוספות בעלי משקל סגולי נמוך יותר שעל חלקן אין לנו שליטה.

כאן אנחנו יכולים להצטרף ולהשביח את התהליך. מכון-מתודע בראשותו של ג’ואלי עם ניסיון רב-שנים בפיתוח וקידום יזמויות לרבות השתתפות בעשרות פורומים בינלאומיים של גיוסי הון ועם רשת נטוורקינג חובקת עולם.
חווינו מקרוב רבים מהאתגרים שעוברים יזמים בשלבים המוקדמים, והבחנו ברבים מהדפוסים של מה שנדרש כדי להצליח.  מטבע הדברים נוכל לסייע רבות ב”הפקה והבימוי” של הצגת/מכירת פרוייקט החלומות שלכם ולמקסם תוצאות ככל שניתן כדי לממש את החזון שלכם.

מטרתנו הסופית היא לסייע ליזמים לייעל את התהליך לגבי אופן הפעולה של גיוס כספים, ובעוד שגיוס כספים אינו מדע מדויק, הוא כרוך בקודים וב”שפה” משלו, מסתמך במידה רבה על בניית מערכות יחסים, אמון וקשרים, הכנה מקיפה וזהירה של הוכחת ההיתכנות המושלמת עפ”י האסטרטגיה שלנו, אומץ והרבה סבלנות.

במאמר זה אני מדגיש ומתמצת מספר נושאים חשובים להצלחת תהליך גיוס ההון שלכם.

ככל שהחברה שלך נמצאת בשלב מוקדם יותר שלה, גיוס מוצלח יותר יהיה תלוי ביכולת שלך לפתח קשרים בינאישיים (דבר שלוקח זמן) ולבטא את השאיפות שלך כסיפור לוגי ומבוסס. השיחה תמיד תחזור ליכולות ולחזון הטבועים בך כיזם. לפיכך, לפגישות בשלבים המוקדמים יש שתי פונקציות עיקריות: מחד הן מאפשרות למשקיע לראות כיצד היזמים חושבים על הרעיון והתכניות שלהם ועל סמך זה האם הם יכולים לעבוד יחד, ועל היזמים להעריך אם הם חושבים שהמשקיע יוסיף ערך לסטארט-אפ שלהם.

דבר כללי חשוב נוסף שעליכם לדעת זה שלמרות שיש המון רעיונות מדהימים ברחבי העולם, וגם יזמים בעלי יכולת מושלמת, עיקר המסה של קרנות הון סיכון והון אנג’לס בעולם עדיין מצטברים סביב מרכזי מפתח כמו מספר מדינות בארה”ב, לונדון, ברלין, פריז, ישראל ועוד כמה מקומות נבחרים באסיה הבולטות בהם הודו, טאייואן, יפן וסינגפור. לנו במכון-מתודע קשרים ישירים עם למעלה מ-100 מקורות מימון במדינות אלו.

בהנחה שכבר הקמת צוות סולידי ומקצועי ברמה גבוהה, אתם מלוכדים ואתה מודע היטב לחוזקות והחולשות שלכם השלב הבא יהיה בניית האריזה של המיזם שלך לרבות תכניות אסטרטגיות עסקיות, והוכחת ההיתכנות המושלמת עפ”י האסטרטגיה שלנו, לרבות אבני דרך בהתפתחות המיזם, ולהציג את הסטארטאפ שלך. כן ! ברוב מכריע של המיקרים עוד לפני בניית אב-טיפוס ו- MVP  זאת עפ”י האסטרטגיה שלנו. בנוסף, איזה סיפור אתם רוצים להעביר? התשוקה שלך למוצר שלך ולבעיה שאתה רוצה להתמודד איתה? איך אתה ואנשי-הצוות שלך התאחדתם כדי לשנות את העולם?…..

לאחר בניית האריזה לרבות ההנחות הפיננסיות כפי שכתבתי למעלה, בשלב הבא כפועל יוצא של הנתונים שנקבל נחליט כמה כסף אנחנו רוצים לגייס, ובנוסף מהו ערכו הנכון של המיזם שלנו מנקודת מבט של משקיע.

גיוס של יותר מדי או מעט מדי כסף יכול להיות רע. אז כמה הוא הסכום הנכון של כסף?
בשלב זה המשקיע יצטרך לסמוך על המספרים שתספק לו, ועל היכולת לחבר בין התחזית הפיננסית לבקשה שלך לגיוס-הון. הייה מוכן לספק מה שיותר חומר משכנע על הרעיון שלך והמיזם.
הבא בחשבון שבתקופה הנוכחית גיוס הון יכול לקחת מינימום כשנה.

עניין ההערכה של שווי המיזם- גם לסטארטאפ שעדיין לא הניב הכנסות.
מצד אחד זהו נושא מאד “טריקי” ומצד שני אומנות ומומחיות לשמה.  ישנן אסטרטגיות רבות כיצד לקבוע נתון חשוב זה, והתשובה האולטימטיבית הבנאלית והנכונה במקרה זה היא : “זה תלוי”… וזה משתנה בעיקר בהתאם למספר ואופי ההנחות שאתה מניח לגבי עתיד החברה וביצועיה העתידיים על מנת לקבל הערכת שווי “משמעותית”, לרבות כוחות השוק הפעילים היום, והתפיסה היום לגבי העתיד לבוא. הכוללים את האיזון (או חוסר האיזון) בין הביקוש להיצע הכסף, הגודל והקיום של פרוייקטים ואקזיטים בתחום הרלוונטי, הנכונות של משקיע לשלם פרמיה כדי להיכנס לעסקה ורמת הייאוש של היזם שמחפש כסף.

למשקיעי הון סיכון יש הערכות שווי שלהם. לקרנות הון סיכון יש טווחים סטנדרטיים עבור כל שלב כדי למטב את התשואה על ההשקעה שלהן. וצריך לדעת פרטים אלו ואת טווחי השקעה לכל סקטור ובכל שלב גיוס.

בשלב הבא נחקור נגדיר ונתאר מיהו המשקיע האידאלי לפרוייקט. הצרכים והיקף הגיוס יכתיבו מה ומי יהיה סוג המשקיע שניפנה אליו. האם ניפנה לקרנות הון-סיכון, מימון מוסדי של קרנות מדינה לדוגמא, מימון בנקאי מתאים, אנג’לס, כסף חכם, משקיע פסיבי או פעיל, שת”פ אסטרטגיים מניבים ועוד….

מכאן יתחיל תהליך מתיש עם עליות (אופטימיות) ומורדות (אכזבות)  עד לגיוס הדרוש המוצלח.

 אתם סבורים שאתם זקוקים לעזרה מקצועית ואיכותית, כיצד להציג נכון את המיזם שלכם שיזכה לתשומת הלב הראויה עם תכנית אסטרטגית ואריזה מתאימה, תכנית שיווקית ופיננסית, מחקר שוק אקטואלי ומדויק להבנה מעמיקה של צרכי לקוחות והבנת המתחרים שלך, ולעזור לך לספר את הסיפור שלך באופן משכנע…

אנחנו כאן לשירותכם

בהצלחה ליזמים